tiistai 17. toukokuuta 2016

Jumala on uskollinen.

Rakas Lähimmäiseni, vasta nyt tuli se sade, jota koko viikko on luvattu. Nyt on satanut koko yön. Ulko-ovella kohtaan Luojan luonnon parhaimmillaan, keväänvihreänä ja kylläkseen juoneena! Kiitos, Isä!

Martti Luther kertoo Jumalan huolenpidosta. Kun Häneen turvaamme,, Hän toimii ajallaan parhaaksemme. Nautitaan mannaa:

1. Moos. 31:12
Minä olen nähnyt kaiken, mitä Laaban sinulle tekee. Huomaa, että Jumala
antaa pyhäinsä seistä yksin, mutta kun ottelu syntyy ja hätä on käsillä,
hän on heti läsnä. Ensin hän antoi Jaakobin kärsiä vääryyttä Laabanin
taholta kaksikymmentä vuotta eikä ollut välittävinään hänestä, mutta nyt
hän odottamatta saapuu auttamaan.

Kun luulemme hänen unohtaneen meidät, hän tulee oikealla hetkellä, niin
ettemme voi parempaa toivoa. Nyt hän sanoo Jaakobille: Minä olen nähnyt
kaiken, mitä Laaban sinulle tekee.  Kuinka! Oletko nähnyt ja kuitenkin
vaiennut? Olen, mutta nyt minä saavun auttamaan sinua. Tällaisesta
oppikaamme kärsivällisesti riippumaan sanassa, vaikka hän viipyisi
satoja vuosia. Hän näet viipyy meidän hyödyksemme, että uskomme kasvaisi
ja hän sitä runsaammin antaisi.

Hänen tapansa on tulla hitaasti, mutta varmasti. Samoin hän viivyttää
rangaistustakin, mutta rankaisee kuitenkin mitä kauheimmin, antaen toki
aikaa parannukseen. Valittujen on siis pahojen tähden kärsivällisesti
odotettava, että hänelle jäisi se kunnia, että hän on pitkämielinen eikä
nopeasti rankaise. Hurskaiden kärsivällisyys ja pahojen viekkaus saa
siis kestää kauan. Jumala saapuu kuitenkin oikeaan aikaan ja maksaa
runsaasti puolin ja toisin. (Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)

Tänä aamuna, 17.5.2016, rakkaudella Miummi.

Ei kommentteja: