maanantai 7. maaliskuuta 2016

Mannaa.

Rakas Lähimmäiseni, kiitetään Herraa tästäkin ihmekoneesta. Olen kuunnellut sunnuntaina hyviä saarnoja ja raamattutunteja Lähetyshiippakunnan sivuilta. Kun ei jaksa lukea, voi kuunnella ja tulla siunatuksi! 

Martti Luther puhuu tänään Sanan voimasta ja siunauksesta. Nautitaan siis mannaa maanantaina

Room. 11:33

Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Älä mitenkään
luule, että olisit heti kaiken ymmärtänyt perin pohjin. Kerran kuultuaan
Jumalan sanaa kevytmieliset sielut näet pitävät sen vanhana asiana ja
hakevat jotakin uutta. Tämä on vaarallinen perkeleen kiusaus, sillä hän
tekee ihmiset suruttomiksi, itseensä luottaviksi sekä kaikenlaiseen
erehdykseen ja lahkolaisuuteen taipuviksi. Olen itsessäni tuntenut tämän
kiusauksen ja osaan tuskin tänäkään päivänä kavahtaa sitä.

Huomioon otettavaksi sitä ehkä tarvitseville siis tunnustan, että minun,
vanhan tohtorin ja saarnaajan, jonka pitäisi tietää Raamatusta yhtä
paljon kuin kaikkien tuommoisten viisastelijoiden, on kuitenkin lapsen
tavoin aamulla varhain itsekseni ääneen toistettava kymmenen käskyä,
uskontunnustus, Isä meidän sekä eräitä rakkaita psalmeja ja
raamatunlauseita samaan tapaan kuin lapsia opetettaessa ja heitä näihin
totutettaessa. Vaikka minun tämän lisäksi on päivittäin käytettävä
Raamattua ja sodittava perkelettä vastaan, en kuitenkaan tohdi sanoa Isä
meidän -rukousta vanhaksi tai jo osaavani kymmenen käskyä ja
uskonkohdat. Opettelen niitä päivittäin ja pysyn katekismuksen
oppilaana. Tunnen myös, että tämä on minulle suureksi avuksi ja ettei
Jumalan sana ole niin pian opittu.

(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)

Tänä aamuna, 7.3.2016, rakkaudella mummi.

Ps. Tämä ihmekone pienensi tekstin, enkä osannut korjata sitä! Neuvo minua, rakas Lähimmäiseni!

Ei kommentteja: