sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Ansaitsematon armo.

Rakas Lähimmäiseni, Herra siunatkoon ja taluttakoon meitä kaikkia tänä lepopäivänä! Pakkanen on laskenut ja nollakelissä kengät luistavat! Mutta lapset iloitsevat, kun saavat tehdä lumiukon, ja jänikset ovat leikkineet hippaa koko yön pihassamme!

Tämän sunnuntain aihe on ansaitsematon armo. Jeesus puhuu meille tästä: " Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa. Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä. lähetti hän heidät viinitarhaansa. Ja kun hän lähti ulos kolmannen hetken vaiheilla, ja näki toisia seisomassa torilla joutilaina, ja hän sanoi heille: "Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille." Niin he menivät. Taas hän lähti ulos kuudennen ja yhdeksännene hetken vaiheilla ja teki samoin. Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän siellä vielä toisia seisomassa, ja hän sanoi heille: "Miksi te seisotte täällä kaiken päivää joutilaina" He sanoivat hänelle: "Kun ei kukaan ole meitä palkannut". Hän sanoi heille: "Menkää tekin minun viiniterhaani." Mutta kun ilta tuli, sanoi viintarhan herra tilansa hoitajalle: "Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti." Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin. Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän, mutta hekin saivat kukin denarin. Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan ja sanoivat: "Nämä viimeist ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen." Ja hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: "Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä, etkö sopinut minun kanssani denarista? Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin. Enkö saa tehdä omallani mitä tahdon? Vai onko sinun silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä. Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi." Matt. 20: 1- 16.

Mietitään tätä sanomaa ja mennään seurakuntaan kuuntelemaan Sanan saarna! Tänä aamuna, 24.1.2016, rakkaudella Mummi.

Ei kommentteja: