keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Jeesuksen jäähyväispuhe, Joh. 14.

Rakas Lähimmäiseni, eilen illalla kohtasin ikätoverini raamaattupiirissä. Hänen neuvottomat, apua anovat silmänsä jäivät mieleeni. Olen rukoillut hänen puolestaan koko yön, vaikka olen nukkunutkin. Isä, auta meitä kaikkia. Pyhä Henki, kirkasta meille kaikille janoaville Ristin armo!

Kun herään kello puoli viisi, minulle avautuu Johanneksen evankeliumin neljästoista luku. Jeesus puhuu siinä meille jäähyväispuhettaan. Siinä on meille levottomille, vanhoille ja väsyneille rauhan sanoma. Lue, rakas Ystävä, luku kokonaan, niin tulet siunatuksi.

Jeesus kohdistaa sanansa meihin murheellisiin. Hän ilmoittaa meille, jotka emme jaksa paneutua enää opin kiemuroihin, että Hän on tie, totuus ja elämä. Hän menee valmistamaan meille asuinsijaa Isän luokse. Uskomalla Häneen, me löydämme Isän sydämen ja pääsemme perille Isän kotiin. Mikä ilosanoma! Mikä vapaus ja rauha, väsyneelle, murheelliselle sielulle! Meidän itsemme ei tarvitse edes uskoa itsestämme puristaa. Jeesus lupaa lähettää Pyhän Hengen, joka antaa uskon, joka avaa Jumalan Sanan ja johdattaa tiellä Jumaln lasta.

Isä Jumala, maailmankaikkeuden ja ihmisen Luoja, on lähettänyt Poikansa Jeesuksen maailmaan. Jeesuksen tehtävä on lunastaa kaikki ihmiset ristinkuolemallaan ja ylösnousemisellaan Jumalan lapsiksi ja perillisiksi. Tätä ilosanomaa Jeesus meille tässä valottaa, että "maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän, niinkuin Isä on minua käskenyt." Jeesus puhuu tässä, että Sinä ja minä ymmärtäisimme, että Jeesus on meidän Vapahtajamme. Hänessä ja Pyhässä Hengessä meillä on elämä Pyhän Jumalan yhteydessä täällä ja Isän kodissa tämän elämän jälkeen.

"Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä anna teille. En minä anna teille niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö."

Kiitos Jeesus, että tulit ja lunastit meidät ristillä synnin orjuudesta Jumalan lapsiksi ja perillisiksi! Kiitos, Jeesus, Elämän ja rauhan antaja! Aamen.

Tänä aamuna, 30.9.2015, rakkaudella mummi.

Ei kommentteja: