maanantai 19. elokuuta 2013

Mannaa

Rakas Lähimmäiseni, Herra siunatkoon Sinun tulevan viikkosi jokaisen päivän! Isä on läsnä, Jeesus armahtaa ja Pyhä Henki johdattaa meitä, jotka sitä pyydämme. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo."


Mark. 9:23

Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo. Uskossa omistan aarteita, joita
en omista, toisin sanoen en näe niitä eikä niitä yleisen käsityksen
mukaisesti minulla ole. Uskolla on kuitenkin luonteensa mukaisesti
sellaisia etuja, joita se ei näe eikä tunne. Se käyttää niitä ikään kuin
ne olisivat käsillä eikä sillä ole mitään muuta lohdutusta kuin se
varmuus, että Jumala ei valehtele. Tätä usko vaikuttaa kaikenlaisissa
tilanteissa.

Kun minun esimerkiksi on kuoltava kuoleman astuessa silmäini eteen, kun
minun on täältä erottava ja kun en tiedä mihin seuraava askel minut vie,
silloin epäusko kauhistuen epäröi sanoen: Mihin minä joudun? Ken tietää
päämäärän? Näin epäusko tahtoo aina nähdä ja tuntea ja jos se ei sitä
saa, se vaipuu epätoivoon. Usko sitä vastoin ajattelee: En tiedä, mihin
joudun. Täältä minun on erottava. En näe enkä tunne mitään, mutta tahdon
jättäytyä hänen haltuunsa, joka on sanonut: Heitä murheesi Herran
päälle. Siihen luottaen erkanen täältä, sillä tiedän, ettei hän voi
valehdella.

Näin uskolla on elämä, vaikka se ei näe sitä. On elämä, vaikka se näkisi
aivan päinvastaista. Mistä se siis kuitenkin saa tästä asiasta vakuuden?
Ainoastaan tästä Herran sanasta: Ei kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)

Tänä aamuna, 19.8.2013, rakkaudella Mummi.



Ei kommentteja: