keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Kalansaalis

Lähimmäiseni, Luukkaan evankeliumin viidennen luvun alussa on hieno kuvaus siitä, kuinka raavas kalastaja, Pietari, kohtaa oman Vapahtajansa. Miehet olivat kalastaneet koko yön saamatta saalista. Jeesus puhui kansalle, joka oli kokoontunut rannalle. Lopetettuaan puheensa, hän sanoi Pietarille: ”Vie vene syvälle ja heittäkää verkkonne apajalle”. Niin Simon vastasi ja sanoi hänelle: ”Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet; mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot”. Sen tehtyään he saivat kierretyksi suuren joukon kaloja, ja heidän verkkonsa repeilivät. niin he viittasivat toisessa venheessä oleville tovereilleen, että nämä tulisivat auttamaan heitä; ja he tulivat. Ja täyttivät molemmat venheet, niin että ne olivat uppoamaisillaan. Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän Jeesuksen polvien eteen ja sanoi: ”Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen” Sillä kalansaaliin tähden, jonka he olivat saaneet, oli hämmästys vallannut hänet ja kaikki ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja samoin myös Simonin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen, Sebedeuksen pojat. Mutta Jeesus sanoi Simonille: ”Älä pelkää, tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä” Ja he veivät veneet maihin, jättivät kaikki ja seurasivat Jeesusta.”

Iso kalansaalis, jonka miehet saivat, herätti Pietarin tajuamaan, että Hän on Pyhän kanssa tekemisissä. Hän tajusi oman pienuutensa. Hän näki syntinsä ja mahdottomuutensa. Hän häpesi omaa epäluuloaan saaliin suhteen. Hän näki, ettei Jumalalle mikään ole mahdotonta. Pyhän Mestarinsa edessä hän polvistui ja tunnusti syntinsä. Hän sai armon ja Jeesus kutsui hänet työhönsä: ”Älä pelkää, tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä”.

Kun Jeesus kutsuu Sinua ja minua, Hän sanoo meillekin: ”Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi”. Meidänkin on hyvä polvistua Pyhän Mestarimme edessä ja tunnustaa syntimme. Silloin olemme omalla paikallamme. Armon saatuamme, kiitos ja ylistys nousevat huuliltamme käskemättä. Ja me saamme aterioida Jeesuksen kanssa. Kun Jeesus kehottaa meitä työhön, meidän on hyvä tehdä se, ettei ihme jää näkemättä. Näitä miettien,

tänä aamuna, 28.10.2009, ilolla Mummi